Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Blog: ademhaling en ademritme

Blog

Ademhaling en ademritme trainen is beter ademen.

Koud water

Mischa Top ademhaling blog ademritme 2021 Voordat je het koude water in gaat is het belangrijk om je op te warmen, met opwarmen bedoel ik je lichaam vanuit binnenuit warm maken + daarnaast je ledematen. Door het opwarmen zal je hartslag omhoog gaan en ook je ademritme veranderen. Om je ademritme ook in rust te brengen en controle te ervaren doen we naast de hartslag verhogen de oefeningen ook een ademhalingsoefening voordat we het water ingaan.

ademhalingsoefeningen

We focussen ons op een ademhalingsoefeningen die gericht is op ontspanning    en om ervoor te zorgen dat de verhouding tussen zuurstof en koolzuurgas normaliseert.

Vandaag de ademtechniek 4-7-8 met als doel het parasympatische zenuwstelsel te activeren, reflexinbeeld.nl 2021 en de ademhaling rustig uit te voeren.

Het zenuwstelsel

Volgens Schaepkens, 2020, staat het hart staat in relatie met ons brein en het zenuwstelsel. Het zenuwstelsel bestaat uit het sympathicus (het gaspedaal; actie) en de parasympathicus (de rem;herstel). De eerste staat voor actie (vechten of vluchten). De tweede organiseert alles wat te maken heeft met herstel (een rustige hartslag, een langzame ademhaling, ect.). Uit onderzoek blijkt dat met ademhalings oefeningen de parasympathicus geactiveerd wordt. Golft de ademhaling mee bij het doen van ademhalingsoefeningen dan zit het goed.

Parasympatisch zenuwstelsel

Het parasympathische zenuwstelsel wordt actief in een veilige situatie, bijvoorbeeld als je rustig op de bank zit. Het lichaam komt tot rust, er is tijd voor herstel. Het  zorgt voor rust, het stimuleert de spijsverteringsorganen, remt de hartslag en de ademhaling en verlaagt de bloedsuikerspiegel.

Het parasympathische zenuwstelsel bestaat uit:

  • een aantal zenuwknopen in de hersenstam, de medulla oblongata, het verlengde merg, het onderste ruggenmerg, de zenuwen die deze zenuwknopen met de organen verbinden.

Wanneer dit zenuwstelsel actief is ervaren we een gevoel van rust en kalmte, nemen angstgevoelens af, beschikken we over een betere concentratie, werkt ons immuunsysteem en spijsvertering optimaal, slapen we dieper en beter, etc.

ademtechniek: een whooosh geluid

Zo werkt 4-7-8 ademtechniek:

  1. Concentreer je je ademritme
  2. Na een volledige ademhaling hebt uitgeademd adem je 4 tellen in door de neus.
  3. Hou de adem nu 7 tellen vast.
  4. Adem 8 tellen uit. Blaas deze krachtig en gelijkmatig uit met getuite mond en
  5. een ‘whoosssh’ geluid. Alsof je het geluid maakt van het ruisen van je adem door je keel.

Herhaal deze cyclus 3 tot 4  keer (4x 4-7-8)

Wanneer je deze techniek dagelijks oefent zal je merken dat je al snel een zeer intens gevoel van ontspanning krijgt.

Training in koud water kan zorgen voor

  • een goede doorbloeding
  • geeft energie
  • remt ontstekingen
  • verhoogd de stemming
  • goed voor hart
  • concentratie

Bloedvaten

In het lichaam bevinden zich bloedvaten. Hoe beter de zuurstof door de anderen ‘vervoerd’ worden hoe beter het brein, de spieren, de darmen en de organen functioneren. Bij blootstelling aan kou sluit het lichaam automatisch de toevoer van zuurstof af naar de minder vitale delen van het lichaam. Het lichaam geeft dus voorrang aan hart, longen etc. Als het lichaam na een tijdje weer opwarmt, gaan de vaten weer open staan en komt de doorbloeding weer op gang. Met koude worden dus de bloedvaten getraind, ze sluiten krachtig en gaan daarna weer openen.

Mischa Top

Februari 2021

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2021 Mischa Top

Thema door Anders Norén