Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Ervaringen

“KOUD WATER TRAINING MET MISCHA”

Leer hier de ervaringen van René en Minnie.

Minnie

Ademhaling stopt….

Koud Water Training ervaringen Mischa Top Minnie‘Mijn voeten stappen voorzichtig het koude water in, mijn ademhaling stopt gelijk even…..kan ik dit wel, kan mijn lichaam dit überhaupt wel? Wil ik dit? En wat gebeurd er met mijn lichaam als ik verder zal lopen?

Ik kan dit

‘Polsen natmaken’ hoor ik Mischa op de achtergrond roepen. Ik doe dat, echter voorzichtig. Vertrouwend op haar stem, vertrouwend op mijzelf loop ik langzaam verder. Mijn ademhaling versnelt echter steeds meer, ik heb moeite om rustig in – en uit te ademen. ‘Rustig in door neus, uit door mond, schouders ontspannen’ hoor ik Mischa zeggen. En dat doe ik; in door neus, uit door mond. Rustig lopen, loslaten van spanning, loslaten van controle, loslaten van alles waar ik geen grip op heb en vertrouwen in de stappen die nog komen gaan. Ik kan dit.

iets met sport doen

Koud water training. Iets waar ik nooit van had verwacht dat ik het zo fijn zo vinden en dat het mij zoveel zou kunnen brengen. De aanleiding was voor mij ‘iets met sport te doen, maar dan gericht op meer ontspanning en liefst iets buiten in de natuur’. Ik hou van zwemmen, in het water ontspan ik mij en voel ik me dichter bij mijzelf en de basis komen. Maar in mijn beleving kon dit alleen in een beperkt seizoen van mid – eind lente tot het einde van de zomer. Ik las op internet over open water zwemmen – koud water zwemmen en kwam zo uit bij Mischa Top. Een hele periode lang in koud water van oktober tot de lente met een groep het natuurwater in gaan.

Schrikreactie

De beschrijving aan het begin, was mijn eerste keer. Oktober, grijs en nattig. Met een groep mensen, verschillend van leeftijd, achtergrond en allen met hun eigen beweegreden om dit te willen doen staan we die ochtend aan het Zilvermeer. Eerst doen we warming up oefeningen. Om alle spieren maar ook de organen warm te maken en te stimuleren voor het koude water. Zo gaan we ‘warm’ het water in. Mischa checkt de tempratuur, de weeromstandigheden en bepaalt aan de hand daarvan hoe lang we erin gaan qua tijd. Als groep gaan we erin. Mischa begeleid ons met haar stem, soms meegaand met de groep het water in, andere keer vanaf de kant. Ze begeleid het ademhalen, de lichamelijke reacties en of iedereen en goed bij is en vanuit de schrikreactie weer terug kan komen in ontspannen toestand. En dit allemaal via het sturen van de ademhaling, mentaal loslaten en reageren daar waar we wel invloed op hebben. Acceptatie van kou en pijngevoel, door gericht te ademen en mentaal te sturen.

“Ik voel me opgeruimd”

Na de eerste keer wist ik het; dit ga ik blijven doen. Wekelijks volg ik nu sinds ongeveer een half jaar de koud water training. Ik voel me tijdens, maar met name achteraf mij rustig, ‘opgeruimd’. Zowel mentaal als fysiek. Ik voel mij mentaal sterker. Omdat ik iets doe wat buiten mijn comfort zone ligt en dit ook blijkbaar kan doen. Lichamelijk heeft het vele voordelen. Sterkere weerstand, minder kans op eventuele ontstekingen en het is goed voor de bloedsomloop. Maar voor mij is vooral de brug slaan van wat ik tijdens de training ervaar, naar het toepassen op het ‘dagelijks leven’.
Toegevoegd: Omgaan met oplopende stress, daar waar we invloed op hebben (de ademhaling, het sturen van gedachten naar rust en innerlijke kracht) en acceptatie van wat gebeurd en overkomt (het koude water als een metafoor in moeilijke situaties en pijnervaringen).

Sterker

Ik voel mij een sterker mens sinds de start. Elke week wordt ik door de training gedwongen om terug te gaan naar mijn kern en heb leren vertrouwen op mijzelf en mijn kracht. We kunnen vaak namelijk zoveel meer dan we op voorhand denken. Het leren om je te focussen om waar we invloed op hebben en accepteren van dat wat is en nog komen gaat.

Minnie


René

GEEN BIJZONDERE FOTO

Toegevoegd: Rene Harmanni koud water training mischa top 2018Op Instagram post ik een berichtje als ik blij uit het ijskoude water kom. Op de achtergrond liggen nog een aantal mensen in het water onder een strak blauwe lucht en het zonnetje schijnt heerlijk in mijn gezicht. Geen bijzondere foto zou je denken, echter de buitentemperatuur is minus 5º en het ijs verderop in het meer is 3 à 4 cm dik, nog net niet dik genoeg om op te schaatsen.

VERKWIKKEND BAD?

Toch voelt het bijna net zo goed als een verkwikkend bad in de zomer, misschien nog wel beter. Een bijzondere sensatie als je je afdroogt: je ziet je handdoek je huid drogen, maar voelen doe je het niet. Mijn handen en voeten zijn wel koud, maar de rest van het lichaam weerstaat de kou zonder enige problemen. Ik blijf in mijn zwembroek rustig staan kijken naar de andere deelnemers die in het water liggen en blijkbaar in staat zijn de kou van het water nog langer buiten te sluiten dan ik. Het is een bijzonder tafereel, alsof ze in een heerlijk comfortabel warm bad liggen, alleen de ijsschotsen en de restanten sneeuw doen anders vermoeden.

“je ziet je handdoek je huid drogen, maar voelen doe je het niet”

“VOOR EEN BIJZONDERE ERVARING.”

Rene Harmanni koud water training mischa top 2018 1De vraag die ik krijg als ik vertel dat ik in koud water heb gezwommen of als ze mijn berichtje zien is vaak: “Waarom?” Meestal antwoord ik dan: “Omdat het kan” of “Voor een bijzondere ervaring.” Maar toen Mischa mij vroeg om een stukje over mijn koudwater-ervaring te schrijven, dacht ik: dit is misschien wel een mooi moment om er eens echt goed over na te denken waarom ik het doe.

ANDERE ERVARINGEN

Om te beginnen: ik vind het leuk om af en toe eens iets te proberen wat ik nog niet eerder gedaan heb. Hoewel ik een aantal jaren geleden al eens tijdens een Fins sauna-avontuur bij -18º gezwommen heb in een ijswak, is deze training toch een hele andere ervaring, met name omdat het een aantal sessies betreft in combinatie met yoga en ademhalingsoefeningen.

MISCHA ALIAS DE ENTHOUSIASTE SPORTLIEFHEBBER

Mischa ken ik al jaren als fanatieke maar ook vooral als enthousiaste sportliefhebber. Ze heeft zich bewezen op diverse sportonderdelen maar om optimaal te presteren en zichzelf fysiek nog beter te leren kennen heeft ze zich ook verdiept in het koudwater-zwemmen en tijdens deze training wil ze haar ervaringen met ons delen.

Als kind had ik zwemles in een openluchtbad. Het enige wat ik mij kan herinneren was dat ik altijd rillend van de kou mij stond aan te kleden en met een heel leeg triest gevoel richting huis fietste. Ik was denk een jaar of 6 en als ik mij ellendig voel dan komt juist dat gevoel weer naar boven.
Toch heb ik de afgelopen jaren inmiddels met veel plezier menig metertje gezwommen, vooral omdat ik mijn focus niet op het water of de omstandigheden richtte, maar op de technische beweging van het zwemmen.

SCHAATSTRAINER

Als schaatstrainer heb ik jaren lang topschaatsers mogen begeleiden en nog steeds begeleid ik heren en dames zichzelf te verbeteren. Wat ik merk is dat er vaak allerlei randzaken zijn waarom er niet gepresteerd of lekker getraind kan worden: te koud, te warm, slecht ijs, te druk, te verkouden… noem maar op. Tijdens mijn eigen rondjes merk ik dat het niet die factoren zijn die bepalen of je lekker hebt getraind, maar dat je in een bepaald gevoel kunt komen zodat die factoren er niet of minder toe doen.

KOU WEERSTAAN

Sporten is bezig zijn met je lichaam en controle krijgen over je lichaam, maar ook je lichaam brengen naar grenzen die het nog niet kent om vervolgens te ontdekken dat die grens helemaal geen grens is maar het begin van een nieuw te ontdekken gebied. Ik denk dat dat is waarom ik mee doe met deze Koud Water Training: kijken of ik mijn natuurlijke weerstand tegen het koude water ingaan kan weerstaan en misschien er zelfs wel van kan gaan houden.

 

René Harmanni

MEER WETEN?

Lees hier meer of neem contact met mij op of laat je nummer achter en ik bel jou.

Mischa Top

© 2022 Mischa Top

Thema door Anders Norén