Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Welke soorten “koude training” zijn er?

Koude training, welke soorten zijn er?

Een blog: Mischa Top, februari 2021, “Welke soorten koude training zijn er?”

Russische Methode

De koud water training methode die wij oefenen is volgens de Russische Methode.
Binnen deze methode zijn naast het koud water zwemmen nog 4 soorten: luchtdouche, koude douche, de emmergieting, het sneeuw rollen en dus koud water zwemmen.

Om de kou goed te kunnen trainen is de warming-up van essentieel belang en daarnaast 1 methode per training is voldoende om te oefenen.

1. Luchtdouche

Mischa Top Luchtdouche Koude training In de winter hardlopen in korte broek of badpak zorgt ervoor dat je je lichaam traint tegen de kou. Je stookt van binnenuit je kachel op. Je traint je huid tot opname vitamine D en daarnaast heeft de huid een ademende functie en zorgt voor energie. De luchtdouche zorgt voor het creëren van het bruine vet. Je start de lucht douche met 1-2 minuten en kan opbouwen naar 10-15 minuten.

2. Koude douche

Mischa Top Koude Douche trainingEen koude douche kan een goede voorbereiding zijn op een koud bad. In de douche wordt het lichaam omhult door zowel lucht als water. De temperatuur van het leidingwater in Nederland is 12-14 graden. Door het trainen onder een koude douche wordt je mentaal sterker en wen je op een geleidelijke manier aan de kou. Je traint je hart en bloedvaten. De temperatuur van het leidingwater verschilt per land.

3. Emmergieting

Mischa Top Emmergieting Koude trainingBij een emmergieting is het ‘schrikeffect’ groot. Een gieting gaat met 2 emmers. Door rustig te gieten ontstaat er een ‘laagje’ voor een kort moment over het lichaam. Deze manier is effectiever dan de koude douche. Dit kan een goede tussenstap zijn van douche naar volledig koud water zwemmen.
Door het schrikken creëer je een groot effect op bloedvaten in de huid, het lymfesysteem, waarbij circulatie en tonus verbeterd. Daarnaast verbetert het metabolisme.

4. Sneeuw rollen

Als je in de sneeuw rolt of je huid stevig inwrijft met sneeuw heeft dit impact op je lichaam. De sneeuw heeft een temperatuur onder de 0 graden. De huid gaat tintelen en de doorbloeding wordt gestimuleerd.

 

 

5. Koud water zwemmen

De grootste impact op het lichaam is zwemmen in koud water. Een optimaal effect wordt bereikt bij een watertemperatuur onder de 4 graden. In Nederland koelt open water in een normale winter in Koud water training Mischa Top 2018december naar onder de 4 graden.

* Zoet water heeft de grootste dichtheid bij een temperatuur van rond de 4 graden. Water bevriest van boven naar beneden en onderin blijft een laag vloeibaar water met een stabiele temperatuur. Bij een temperatuur die kouder is dan 4 graden neemt het volume weer toe. Daardoor blijft het ijs drijven. Vanaf 4 graden en lager is het afkoelende effect tijdens winter zwemmen groter omdat de watermoleculen zich voorbereiden op een structuur van ijskristallen. Zodra je zout toevoegt aan water bevriest het bij een lagere temperatuur dan 0 graden. Bij 10 % zout ligt het vriespunt op -6.

Overzicht soorten “koude training”

Methode Element Zenuwstelsel Warming-up
Lucht douche Lucht Sympatisch hardlopen in korte broek/badpak
Emmergieting Water Sympatisch Oefeningen spierkracht/conditie
Koude douche Water Sympatisch Oefeningen spierkracht/conditie
Koud water zwemmen Water Sympatisch Oefeningen spierkracht/conditie
Sneeuwbad Sneeuw Sympatisch Oefeningen spierkracht/condtie

Functie van het sympathische zenuwstelsel

Het sympathische zenuwstelsel is een van de twee onderdelen van het autonome zenuwstelsel. Het andere “systeem” is het parasympathische zenuwstelsel. Algemeen kun je zeggen dat sympathische zenuwen alle processen stimuleren die met lichamelijke activiteit te maken hebben (bijv.: sporten, noodsituaties). De invloed van het sympathische zenuwstelsel brengt reacties teweeg op een groot aantal (vitale) organen:

  • ogen: pupilverwijding;
  • speekselklieren: afname van de speekselproductie;
  • slijmvliezen van neus en mond: afname slijmproductie;
  • hart: het klopt sneller, de slagen zijn krachtiger;
  • longen: verwijden van de luchtpijptakjes (bronchioli), waardoor per ademhaling meer lucht binnenkomt;
  • maag: afname van de maagcontracties;
  • darmen: afname van de darmcontracties;
  • lever: stimuleren van de omzetting van glycogeen naar glucose;
  • nieren: remmen van de urineproductie;
  • bijnieren: stimuleren van de uitscheiding van adrenaline en noradrenaline;
  • blaas: ontspannen van de spieren van de blaas waardoor urine-uitscheiding geremd wordt.

Bronnen

  • McArdle, W.D., Katch, F.I. and Katch, V.L. (2000), The Cardiovascular System And Exercise Essentials Of Exercise Physiology, 2nd ed, Lippincott, Williams and Wilkins, London.
  • Tortora, G.J. and Grabowski, S.R. (2003), Principles Of Anatomy & Physiology, 10th ed, John Wiley & Sons, New York.
  • Waugh, A. and Grant, A. (2001), Anatomy And Physiology In Health And Illness, 9th ed, Churchill Livingstone, London.
  • Syllabus Winterzwemmen (2016), E. Staartjes, Deventer.

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2021 Mischa Top

Thema door Anders Norén